Translate

fredag 12. juni 2015

Farging av ull med blekkpatroner.



Det er morsomt å farge garn. Her vil jeg fortelle hvordan jeg gjør det når jeg bruker blekkpatroner som skriveren vår ikke lenger finner brukbare. Noe blekk vil det likevel være igjen.

Vei garnet og legg det i bløt.Det bør ligge i vann i minst en halv time gjerne lenger.
Bor hull i fargepatronene og kok en fargesuppe på dem.



Sil suppa. Den inneholder plastbiter.
Tilsett like mye salt som du har garn. (50 gram garn, 50 gram salt) og 1/2 dl eddik 7%..
Ha i garnet.
Varm opp til like under kokepunktet og hold det der i en halv time.


Avkjøl til vannet lunkent.
Vask garnet og skyll det. Ikke gå raskt fra kaldt vann til varmt eller omvendt. 
Dersom du ikke skal bruke garnet med en gang, bør det merkes. Det er så lett å glemme.


Jeg farga først gult deretter rødt (rosa). Tenkte å farge videre med blått på det rosa som er lyst i ene enden. Men det ble så velegnet til prinsessesokker at det beholdt jeg som det var. Tenker det skal brukes til noe med flettestriper for det er det det handler om i votte/sokkealongen denne måneden.

Jeg brukte heller det ensfarga røde og det gule og overfarga dem med blått i ene enden.
Jeg synes det er mest moro med flere farger i samme nøste.


Slik ble det.


Her er et par nøster jeg har farget tidligere. Til det ene er det brukt en gul og en blå patron. Til det andre en rosa og en blå.



Det lille gul/grønne nøstet er en rest etter dette sjalet.
Her er mønsteret på sjalet; http://www.ravelry.com/patterns/library/leftie



Bunnfargen i disse sokkene er farget med en rosa og en svart patron.



Her har jeg prøvd å fortelle litt om hvordan jeg gjør med div farger som ikke er beregnet på garn, Kjøkkenskapet er fullt av andre alternativ. Geléfargene til Wilton er av de tingene jeg skal prøve på. Når dette er sagt er nok de fargene jeg bruker mest de tradisjonelle. Man vet litt mer om hva en kan forvente, men det er likevel grådig moro. De fargene jeg bruker mest er acid dye fra Jaquard. Har lyst til å skrive om dem, men da må jeg vente til jeg kommer hjem.   


                                                               ----------------------------
21/6-2015

Har fått spørsmål om farging av bomull med blekkpatroner. Det hadde jeg ikke testa så det har jeg derfor gjort i dag.



Disse tre trådene ble farga samtidig. Bomull tar ikke farge , mens viscose og silke tar noe . Ull lar seg derimot farge med blekkpatroner. (det var ikke så mye farge i vannet, men det ble da nok til en test.) 


1 kommentar:

  1. Denna bloggen må eg merka meg og finna att!! Svært interessant med denna fargemetoden du beskriver her. Nydelige farger du har fått i garnet ditt!

    SvarSlett